За тиждень до Великодня, у вербну (лозову) неділю, в усіх церквах відбувається урочистий обряд освячення ритуальних галузочок, що після цього набувають магічної сили.
Після вербної неділі нерідко поверталося похолодання, про це нагадують прислів’я: «Прийде тиждень вербовий — бери віз дубовий», «Дме вербич — кожух теребич», «Прийшла вербниця — назад зима вернеться».
Останній тиждень Великоднього посту склався у побуті українців так, що кожен день тижня мав своє особливе значення.
У понеділок матері раненько будили дівчат, нагадуючи, що «недалечко красне яєчко», а тому треба «помити хату».
І починалося прибирання в оселі: мастили стіни, вимивали лаву, стіл, мисник, двері й підвіконня. Потім ішли на город, щоб посіяти все насіння до чистого четверга.
У вівторок жінки займалися пранням, готували святковий одяг. Чоловіки рубали дрова для випікання пасок.
У середу під вечір годилося впоратися з городом і час був починати вчиняти тісто на паски. Дівчата готувалися писати писанки, а хлопці прибирали подвір’я.
Із четвергом пов’язано чи не найбільше обрядів. На страсний (чистий) четвер кожна господиня намагалась принести з церкви запалену свічку. Нею випалювали хрести на стелі й дверях, сподіваючись захистити свій дім від злих сил. У чистий четвер годилося готувати сирні баби — паски. Звичайні паски мали свою технологію приготування і випікання. Крім жовтих пасок, в Україні відомі й інші сорти — білі (випікаються у п’ятницю) і чорні — у суботу. Жовті паски вчиняли з пшеничного борошна і жовтків, вони призначалися сонцю і небу. Білі — покійникам і повітрю, «щоб не приносили лиха», чорні — господарям і родючій землі.
Випікаючи паски, дотримувалися різних обрядодій. Особливо стежили, щоб не порушити звичаєвих форм, коли саджали паски у піч. Усіх, хто був у хаті, просили вийти надвір, «щоб не потривожити пасок» та «щоб вони не опали». Саджаючи паски, господиня читала спеціальну молитву:
«Свята пасочко, будь велична і красна, як сонце, бо сонцю тебе печемо. Хай усі (перелічуються родичі й члени родини), коли живі, будуть здорові. Щоб діти так швидко й красно росли, як ростеш ти. Світи нам, паско, як світить сонце ясне, щоб хліб на ниві був такий багатий, величний, як ти велична… »
Звичайно, що це текст умовний, бо кожна господиня висловлювала його залежно від свого вміння й поетичних уподобань, але головна умова — у словах має звучати світлість і шаноба до людей і природи.
Годилося також купати в цей день дітей, аби від них усі хвороби відійшли. А нині вже й дорослі вважають за обов’язкове скупатися цього вечора.
У Великодню п’ятницю родинне життя набувало особливого настрою: розмовляли розважливо, ніхто не дратувався, не кричав, не сварився. Увечері йшли до церкви на плащаницю. П’ятниця — велике і карне свято, не годилося нічого робити в цей день, особливо пускати кров з худоби, птиці. Цього дня був строгий піст.
Надходила Велика субота, яка завершувала чистий тиждень. Готували кошики, фарбували крашанки, у печі готувалося смажене й варене їство (на Великдень це робити — гріх). Якщо не вдалися жовті паски у четвер, то їх повторно випікають у суботу. Непомітно спливає день, і вже родинами вирушають на всеношну до церкви.
Для освячення на Великдень традиційно готують кошик, у якому мали бути: паска, сир, крашанки, печене порося, масло, сало, ковбаса, хліб, сіль. А нині ще й зелень можна покласти. Не забуваймо, що невеликих пасочок має бути декілька: щоб залишити в церкві, обмінятися зі знайомими, дати комусь по дорозі, хто не мав змоги бути в церкві на освяченні.
Немає коментарів:
Дописати коментар