Вели́кдень (грец. πάσχα, лат. Pascha, івр. פסח песах — «проходження повз»); у християнстві також Воскресі́ння
Христо́ве (грец. Ἡ Ανάστασις τοῦ Ἰησοῦ
Χριστοῦ); цер.-слов. Великъ дьнь — найдавніше християнське свято; головне свято богослужебного року. У Католицькій церкві Великдень має найвищий статус торжества. Встановлено на честь Воскресіння Ісуса Христа. Тепер його дата кожного конкретного року
обчислюється за місячно-сонячним календарем (перехідне свято).
У святкуванні
Великодня вбачають язичницьке коріння, котре сягає ще часів до
зародження християнства. Зокрема в Україні в давнину землероби вірили, що померлі родичі
продовжують жити під землею і можуть впливати на її родючість. Саме з цими віруваннями й були тісно
пов'язані поминальні обряди навесні.
Існує думка, що євангельська подія — привід
святкування Пасхи та пасхальних обрядів, запозичена у язичницьких та юдейських культах
і вже в оновленому вигляді пов'язана з особою Ісуса Христа. Християнські богослови не визнають спорідненості Ісуса Христа з
язичницькими воскреслими богами і вважають істинними тільки євангельські твори.
Прихильники язичницького походження свята вбачають сутність язичницьких обрядів
крізь християнське оформлення свята.
Сьогодні свято
Великодня в Україні символізує також загальне відродження та оновлення світу.
Збереглося багато звичаїв та обрядів, котрі здійснюються й досі, проте не мають
прямого зв'язку з християнством.
На теренах України святкувати Великдень, як Воскресіння Ісуса почали
ще наприкінці першого тисячоліття, з прийняттям християнства. Обидва свята
збігалися у часі (весна, рівнодення) і стосувалися відродження життя і надій. З роками
чужорідне свято стало частиною місцевої культури, замінивши місцеві звичаї та
адаптувавши місцеві обряди й атрибутику.
Ісус Христос, за біблійним сюжетом, воскрес рано-вранці і Воскресіння
супроводжувалося великим землетрусом — янгол небесний
відвалив камінь від дверей гробу Господнього. На світанку
жінки-мироносиці Марія Магдалина, Діва Марія, мати Якова та Соломія прийшли до гробу з пахучими
оліями, аби за звичаєм намастити ними тіло Ісуса, але побачили відвалений
камінь і порожню труну. Тоді схвильованим жінкам з'явився янгол і сповістив про
Воскресіння Господнє.
У «Британській енциклопедії» повідомляється:
«Ані в Новому Завіті, ані в писаннях апостольських отців не існує вказівки
відзначати свято Великодня. У перших християн не існувало поняття про святість
особливих періодів».
У «Католицькій енциклопедії» сказано:
«Великдень увібрав до себе багато язичницьких звичаїв на честь повернення
весни. Яйце є
символом відродження життя ранньою весною… Кролик — це язичницький символ, і він завжди був символом
родючості».
«Великдень, як і Різдво… мають у своїй основі сонячний
(солярний) характер, тобто пов'язані із дохристиянською вірою в народження
новогоСонця як божества, що є запорукою життя на землі. (…)
Отже, Великдень, у своїй першооснові — це святкування приходу весни,
свято воскресіння землі та природи в цілому до нового життя. (…) Великодні
свята українців славні й своїми обрядами,
що, без сумніву, є дохристиянськими».
Існує декілька легенд
щодо виникнення назви свята.
За однією з них назва «Великдень» («Великий День») з'явилася аж наприкінці
першого тисячоліття з приходом на українську землю християнства. Легенда
говорить, що «Великдень називається так тому, що у той час, коли Христос
народився, сильно світило сонце і стояли такі довгі дні, що теперішніх треба
сім зложити, аби був один тодішній. Тоді, було як зійде сонце в неділю вранці,
то зайде аж у суботу ввечері. А як розп'яли Христа — дні поменшали. Тепер
лише царські ворота в церкві стоять навстіж сім
днів…».
У західно-слов'янських
мовах назва свята перекладається як «Великаніч»: чеською Velikonoce, а польскою Wielkanoc. У болгарській(південно-слов'янській мові) подібно
до української назви — Великден, а споріднені болгарам македонці називають це свято Велигден. Проте,
протиріччя у цьому немає, оскільки це давнє свято, включаючи і його атрибутику
(зокрема й крашанки) нерідко пов'язують із ще дохристиянськими традиціями
відмічати знакові астрономічні події, у тому числі й весняне рівнодення, коли перший великий день
(більший за ніч день) міряється своєю тривалістю з останньою великою (більшою
за день) ніччю.
Слово «Пасха» походить
від назви старозаповітного свята песах,
що святкували юдеї в
пам'ять про звільнення від єгипетського полону. Пасхальне ягня в
юдеїв стало прообразом Христа, тому Христос іменується ще Агнцем Божим (Ягня
Боже), Агнцем Пасхальним (Ягня Пасхи), Пасхою.
Також і в інших
європейських мовах назва цього свята походить від давньоєврейського «песах»:
·
грецькою Πάσχα (пасха),
·
латиною — Pascha,
·
голландською pasen,
·
есперанто pasko,
·
ісландською páskar,
·
іспанською pascua,
|
·
італійською pasqua,
·
нижньо-німецькою Paschen,
·
російською пасха,
·
французькою pâques,
·
шведською påskdagen
·
фінською pääsiäinen.
|
До Великодня віруючі
готуються впродовж семи тижнів Великого Посту — одного з
найсуворіших постів —
саме стільки часу провів Ісус Христос у пустелі. Уважається, що у ці дні душа віруючого
має співчувати стражданням Господа, котрі пережив Ісус Христос у людській
подобі в останні дні. Ці сім тижнів називаються «седмицями» (тижнями). Останній
тиждень перед Великоднем називається Страстна Седмиця (Страсний тиждень).
Особливе значення
має Великий четвер — день, коли Ісус разом зі
своїми учнями під час Таємної Вечері розділив останню трапезу.
Цей день іще називаютьЧистий Четвер, і всі православні по можливості
намагаються причаститися. Увечері в церкві читають 12 Євангелій, де
розповідається історія Христових Страждань.
У Страсну П'ятницю з церкви виносять плащаницю — шматок тканини, в яку було загорнуте тіло
Христа після зняття з хреста, та на котрій зображено його у труні. Традиція ця
повстала з метою нагадування про Туринську плащаницю. Під час богослужіння плащаницю обносять навколо церкви тричі, що
символізує сходження Христа. У цей скорботний день приписується нічого не їсти.
У Велику Суботу зранку відбувається
особлива служба, яка з'єднана з Пасхальною Вечірнею. На ній читається 15 пасхальних паремій з особливими
святковими приспівами. Після їх читання священики міняють буденний одяг (облачення) на святковий. У давніші часи християни після суботньої літургії не йшли з церкви, а залишались там до ночі,
харчуючись хлібом та вином.
У ніч Воскресіння
Христа проводиться святкове богослужіння (Великодня Заутреня і Божественна
Літургія), святяться паски, яйця та інші страви. Таким чином церква благословляє віруючих після
тривалого посту знову
вживати «скоромне», себто їсти не пісні страви. Багатий великодній стіл —
символ небесної радості і символ вечері Господньої (див. «Сіонська світлиця», «Тайна вечеря»).
Немає коментарів:
Дописати коментар